07.04.2025 - Uutiset

https://yle.fi/a/74-20154440

Työpaikkailmoitukset

- Job advertisements

Aluksi uutinen työpaikkailmoituksista.

- First, news about job advertisements.

Rekryfirmat kopioivat firmojen työpaikkailmoituksia.

- Recruitment firms copy companies' job advertisements.

Näin kertoo Ylen selvitys.

- This is according to a Yle report.

Kun firma hakee työntekijää, firma julkaisee ilmoituksen Työmarkkinatorilla.

- When a company is looking for an employee, it publishes an advertisement on the Job Market.

Jotkut rekryfirmat alkavat silloin etsiä firmalle työntekijää vaikka firma ei ole pyytänyt.

- Some recuitment companies then start looking for employee for the company even though the company has not requested one.

Rekryfirmojen tarkoitus on saada palkkio, jos ne löytävät firmalle sopivan työntekijän.

palkkio - fee, tarkoitus - purpose

- The purpose of recruitment companies is to receive a fee if they found a suitable employee for the company.

Tämä ihmetyttää firmoja.

ihmetyttää - to surprise, to make someone wonder

- This surprises companies

Esimerkiksi helsinkiläinen rakennusfirma etsi sähköasentajaa. Rekrytorille ilmestyi myös rekryfirman ilmoitus samasta työpaikasta.

ilmestyä - to appear, to show up

- For example, a construction company in Helsinki was looking for an electrician. the advertisement from a recruitment company appeared to the recruiter for the same job.

Toimitusjohtaja Marti Udos on hämmästynyt.

- CEO Marti Udos is amazed.

”He vaan suoraan kopioi sen meidän ilmoituksen ja koitti varmaan metsästää työntekijää meille ja saada siitä rekrytointipalkkiota.”

koittaa - to begin

- They just directly copied out advertisement and surely began to hunt down employee for us and get a recruitment fee for it.

Rekrytointifirmat kopioivat firmojen työpaikkailmoituksia

- Recruiment firms copy companies' job advertisements.

Alue- ja kuntavaalit sunnuntaina 13.4.

- Regional and municipal elections on Sunday 13.4

Nyt asiaa vaaleista.

- now about the elections.

Suomessa on ensi sunnuntaina kahdet vaalit. Ihmiset äänestävät aluevaaleissa ja kuntavaaleissa.

- There are 2 elections in Finland. People will vote in regional elections and municipal elections.

Mitä on demokratia?

- What is democracy?

Demokratiassa säännöt sovitaan yhdessä.

- In a democracy, rules are agreed upon together.

Suomi on demokraattinen maa.

- Finland is a democratic country.

Suomessa yhteisillä säännöillä pyritään hyvään elämään.

- In Finalnd, common rules aim to ensure a good life.

Demokratiassa kukaan ei päätä yksin.

- In a democracy, no one decide alone.

Säännöistä päätetään yhdessä.

- The rules are decided together.

Mitä sinä tarvitset hyvään elämään?

- What do you need  for a good life?

Aluevaaleissa ja kuntavaaleissa saavat äänestää myös monet ulkomaalaiset, jotka ovat asuneet Suomessa tarpeeksi kauan.

- Many foreigners who have lived in Finland for a long enough time are also allowed to vote in regional and municipal elections.

Mainonta ja kuluttaminen

- Advertising and consumption

Nyt uutinen kuluttamisesta.

- Now about consumption.

Tutkimus suosittaa, että mainontaa pitää rajoittaa.

suosittaa - to suggest, to recommend, rajoittaa - to limit

- The study recommends that advertising should be limited.

Mainonta lisää ihmisten ylikulutusta. Mainonta luo ihmisille tarpeita.

- Advertising increases people's overconsumtion. Advertising creates need in people.

Mainonta on taitavaa. Esimerkiksi sosiaalisessa mediassa mainonta voi näyttää hyviltä suosituksilta.

taitava - skilled

- Advertising is skilled. For example, advertising on social media can look like good recommendations.

Mainonta antaa tunteen, että ihmisellä pitää olla tiettyjä tavaroita, vaatteita tai leluja.

tietty - certain

- Advertising gives the feeling that people have to have certain items, clothes or toys.

Sonja Holopainen tutkii kuluttamista ja kestävyyttä.

- Sonja Holopainen studies consumption and sustainability.

Holopaisen tutkimus kertoo, että jos mainontaa vähennetään, ylikulutus vähenee.

- Holopainen's research shows that if advertising is reduced, overconsumption will decrease.

Comments

Popular posts from this blog

@ModelAttribute vs @RequestBody in Validation

Side Project(a self-imposed 3-day "Hackathon" challenge)

Google: The King is Back